Birazoku.com sitesinde de kitapların ilk sayfalarından biraz okuyabilir, satın almadan önce fikir sahibi olabilirsiniz. Devamı »

Yazar ya da yayınevi iseniz kitaplarınızı ücretsiz yükleyin!

Ruhların İletişimi – Proust ve Müzik
Ruhların İletişimi – Proust ve Müzik

Ruhların İletişimi – Proust ve Müzik

Mehmet Rifat

Hem müzikseverlere hem de Proust tutkunlarına sesleniyor bu kitap. Müziksever olup da Proust tutkunu olmayanı ya da Proust tutkunu olup da müzik sevmeyeni düşünemeyeceğimize…

Hem müzikseverlere hem de Proust tutkunlarına sesleniyor bu kitap. Müziksever olup da Proust tutkunu olmayanı ya da Proust tutkunu olup da müzik sevmeyeni düşünemeyeceğimize veya düşünmek istemeyeceğimize göre, bu kitap açıkçası “Müziksever Proust Tutkunları”na sesleniyor.

Okurlar iki ana bölümden (Proust ve Müzik; Proust ve Besteciler) oluşan kitabın sayfalarında dolaşırlarken bir yandan müzik üzerine yapılmış en güzel, en çarpıcı, en ironik, en “hareli” yorumların Proust’un kaleminden çıktığını görecekler, öte yandan bu “büyük yazar”ın Bach, Beethoven, Berlioz, Boieldieu, Chabrier, Chopin, Debussy, Fauré, Franck, Indy, Massenet, Mozart, Saint-Saëns, Schubert, Schumann, Strauss, Stravinski, Wagner ve daha birçok besteciye ilişkin değerlendirmelerini, beğenilerini, eleştirilerini okuyacaklar.

Bu arada Proust’un “pek az müzisyende bulunan bir yeteneğe sahip” besteci olarak yarattığı Vinteuil’ün “Sonat”ı ve “Septuor”uyla ilgili önemli ipuçlarına da ulaşacaklar.

“Ruhlar arasında mevcut olabilecek iletişimin yegâne örneği müzik mi diye düşünüyordum.” (Marcel Proust)

**

Edebiyat, Resim Sanatı ve Müzikteki Kurmaca Yaratıcılar

Proust’un “Kayıp Zamanın İzinde” adlı başyapıtında üç hayalî ya da kurmaca yaratıcının var olduğunu konunun ilgilisi bütün okurlar yakından bilirler: Edebiyat alanında yazar Bergotte, resim sanatı alanında ressam Elstir, müzik alanında da besteci Vinteuil’dür bu üç yaratıcı.

Yedi ciltlik romanda yazar Bergotte’un ölümüyle ilgili ayrıntılı bir tablonun çizildiğini görürüz ama yapıtları hakkında doğrusu pek fazla bilgimiz yoktur.

Ressam Elstir’in “Carquethuit Limanı” adlı tablosunu ayrıntılı ve olağanüstü biçimde betimlemiştir Proust; ayrıca Elstir’in atölyesinde karşımıza çıkan “Miss Sacripiant” portresinden de söz eder ama bunların dışında Elstir’e ancak şu ya da bu nedenle ya da şu ya da bu kişi dolayısıyla birçok yerde yapılmış göndermelerle karşılaşırız.

Buna karşılık besteci Vinteuil, köydeki (Combray) silik yaşamı dışında, Paris’te deha ürünü olarak kabul gören iki önemli yapıtıyla, yani “Sonat”ı ve “Septuor”uyla (Yedili’siyle) “Kayıp Zamanın İzinde”nin bütününe yayılır. Vinteuil’ün bu kurmaca besteleri aracılığıyla Proust’un müzik anlayışını, müziğe verdiği önemi, müzik bilgisini, müzik tutkusunu, dönem dönem sevdiği ya da hoşlanmadığı bestecileri, piyanistleri, kemancıları tanırız, onlar hakkındaki eleştirilerini ve yorumlarını öğreniriz, onların yarattıkları ya da yorumladıkları parçaların adlarıyla karşılaşırız, daha da önemlisi Vinteuil’ün bestelerinin roman kişileri (Swann, Odette, Anlatıcı, Mme Verdurin, vb.) üstündeki etkisini hissederiz.

Bu nedenle, müzik Proust’un yapıtlarında edebiyata ve resim sanatına oranla ayrı bir önem taşır; müziğin yüceliği, bestecinin sanatçı kişiliğinin toplumsal benliğinden iyice farklı oluşu, öbür iki sanat dalındaki yazar ve ressamlara göre daha fazla kendini duyurur. “Kayıp Zamanın İzinde”nin kuruluşunda da müziğin yapısının büyük etkisi olduğunu görürüz.

….

Eklendi: Yayım tarihi

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yazarın Diğer Kitapları

  1. Metnin Sesi ~ Mehmet RifatMetnin Sesi

    Metnin Sesi

    Mehmet Rifat

    Mehmet Rifat “Metnin Sesi”nde okurlarını Marcel Proust’tan Michel Butor’a, Orhan Pamuk’tan Selim İleri’ye, Necip Fazıl Kısakürek’ten Ahmet Muhip Dıranas’a ve Ece Ayhan’a, Tahsin Yücel’den...

  2. XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1 – Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler ~ Mehmet RifatXX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1 – Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler

    XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1 – Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler

    Mehmet Rifat

    XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları iki ciltten oluşuyor: 1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler; 2. Temel Metinler. İlk cilt, hem doğrudan doğruya dilbilim ile...

  3. XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2 – Temel Metinler ~ Mehmet RifatXX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2 – Temel Metinler

    XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2 – Temel Metinler

    Mehmet Rifat

    XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları iki ciltten oluşuyor: 1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler; 2. Temel Metinler. İlk cilt, hem doğrudan doğruya dilbilim ile...

Bebhome Kahve

Aynı Kategoriden

  1. Uyanışlar ~ Oliver SacksUyanışlar

    Uyanışlar

    Oliver Sacks

    Uyanışlar, 1920’lerde dünyanın çeşitli yerlerinde görülen “uyku hastalığı” salgınının kurbanı yirmi hastanın ve kırk yıl sonra, Doktor Sacks’ın gözetiminde aldıkları “mucize ilaç” L-DOPA sayesinde...

  2. Wigan İskelesi Yolu ~ George OrwellWigan İskelesi Yolu

    Wigan İskelesi Yolu

    George Orwell

    Wigan İskelesi Yolu, George Orwell’in İngiltere’nin sanayi bölgelerinde bugün de fazla değişim göstermeyen ve zaman içinde siyasal etkisinden hiçbir şey yitirmemiş olan işçi sınıfı...

  3. Bilgiden Kurmacaya – Bir Çağdaş Edebiyat Çözümlemesi ~ Gürsel AytaçBilgiden Kurmacaya – Bir Çağdaş Edebiyat Çözümlemesi

    Bilgiden Kurmacaya – Bir Çağdaş Edebiyat Çözümlemesi

    Gürsel Aytaç

    Bir edebi eser nasıl oluşur? Edebi eserde bilimin ve felsefenin rolü nedir? Bu sorular, edebiyatın diğer alanlarla bağlantı kurduğu noktalarda güncel olarak varlığını sürdürmektedir....

Haftanın Yayınevi
Yazarlardan Seçmeler
Editörün Seçimi
Kategorilerden Seçmeler

Yeni girilen kitapları kaçırmayın

Şimdi e-bültenimize abone olun.

    Oynat Durdur
    Vimeo Fragman Vimeo Durdur